ACV Openbare Diensten - gevangenissen

Vaccineren start op 4 mei

De vaccinatiecampagne voor de actieve personeelsleden van de gevangenissen start volgende week in de gevangenissen van Brugge, Hasselt, Merksplas, Ittre en Lantin.  De week nadien volgen ook de andere vaccinatiecentra (Gent, Leuven Centraal, Andenne, Leuze & Marche).

Mutatie-oefening PBA

Zoals u weet, werd er in 2020 geen mutatie-oefening voor de graad van PBA georganiseerd waardoor er werd besloten om de lopende aanvragen niet te wissen op 31/12 zoals voorgaande jaren wel het geval was.  De mogelijkheid om mutatie te vragen in de graad van  PBA bleef continu geopend en dit tot zolang er onvoldoende reserves van de laureaten waren.

Stakingsaanzegging opgeschort onder voorwaarden

Het gemeenschappelijk vakbondsfront schort de stakingsaanzegging van 15 april 2021 op, maar niet zonder daar voorwaarden aan te koppelen.  Voorwaarden die het personeel moeten geruststellen dat de vinger aan de pols wordt gehouden de komende weken.

Vaccinaties

Naar aanleiding van de stakingsaanzegging betreffende het prioritair vaccineren was er op dinsdag 20 april een HOC (Hoog overlegcomité).  We kregen er te horen dat het vaccineren van het personeel van de gevangenissen door Empreva zal gebeuren.

Gevangenispersoneel prioritair gevaccineerd

Nadat we afgelopen vrijdag samen met de collega‚Äôs van de andere vakbonden een nationale stakingsaanzegging indienden om de gevangenissen als een collectiviteit te beschouwen en er iedereen prioritair te vaccineren, heeft minister van Justitie Vincent Van Quickenborne vandaag op de interministeri√ęle conferentie Volksgezondheid, dat de vaccinatiestrategie bepaalt, met succes geijverd om het gevangenispersoneel prioritair te vaccineren.

Nationale stakingsaanzegging !

In ons land zijn de gemeenschappen en de gewesten bevoegd voor de vaccinatie, en blijkbaar is het √©ne gewest niet het andere...¬†¬†Personeelsleden die in een Brusselse gevangenis werken, worden sinds kort als prioritaire groep gevaccineerd, maar collega‚Äôs die in Vlaanderen of Walloni√ę werken niet‚Ķ¬† Voor Vlaanderen en Walloni√ę wordt geen prioriteit gegeven aan bewoners en personeel van onze penitentiaire collectiviteiten.