Brugdagen 2024

De brugdagen voor 2024 werden onlangs in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.  Er werden twee brugdagen vastgelegd.  De personeelsleden die volgens hun werktijd niet werken op deze dagen (4/5, loopbaanonderbreking,...) krijgen geen dienstvrijstelling op een andere dag van het jaar.

Stakingsaanzeggingen geactiveerd

Vorige week dienden we in gemeenschappelijk vakbondsfront stakingsaanzeggingen in voor meerdere gevangenissen.  Vandaag was hierover overleg met de overheid, maar dit bleek een maat voor niets.  Een degelijk plan van aanpak om de agressieproblematiek in de gevangenissen te bekampen bleef uit.

Agressieproblematiek in de gevangenissen

Sinds enkele jaren stellen we vast dat de agressiegevallen in de gevangenissen in stijgende lijn zijn.  Dit is een rechtstreeks gevolg van de stijging van de gevangenispopulatie.  Het grote aantal geïnterneerden in onze gevangenissen hebben een significant aandeel bij deze agressiegevallen.  Dit valt volgens de cijfers niet te ontkennen.

Voorbereiding examen PBA (Turnhout & Hasselt)

Kandidaten die deelnemen aan de selecties voor Penitentiair Bewakingsassistent (PBA/DB/VA), of diegenen die meer info wensen over de job, kunnen op 15 februari bij ACV-Turnhout, en op 16 februari bij ACV-Hasselt terecht voor een voorbereidingsavond.