Michaël Vanden Brempt

Michaël was al sedert 2002 afgevaardigde voor ACV Openbare Diensten.  Als afgevaardigde, en hoofdmilitant voor de gevangenis van Dendermonde, was hij zowel het aanspreekpunt voor de leden, als een spreekbuis naar de collega's.

Recordaantal gedetineerden in de reeds overvolle gevangenissen !

De prijs die men voor de overbevolking in de gevangenissen betaalt, is een stijging van de enorme werkdruk, onveilige werkomstandigheden, uitval van personeel (die trouwens allemaal samen al een verlofachterstand van meer dan 600.000 dagen hebben), agressie, en nog veel meer frustraties... Dit allemaal bovenop de reeds onaanvaardbare werkomstandigheden voor het personeel en de erbarmelijke leefomstandigheden voor de gedetineerden.

24u-staking op 12 januari

Vandaag (20 december 2023)  was er overleg naar aanleiding van de op 18 december door ACV ingediende stakingsaanzegging voor alle Belgische gevangenissen.  De reden van deze aanzegging was de sterke stijging van het bevolkingsaantal gedetineerden/geïnterneerden, en tevens het stijgende aantal gevallen van agressie in de Belgische gevangenissen.

Nationale stakingsaanzegging !

Vandaag was er een vervolgoverleg met het kabinet van Justitie met betrekking to het bevolkingscijfer gedetineerden/geïnterneerden en de agressie in de Belgische gevangenissen.  We stellen vast dat de engagementen die de overheid eerder maakte tot nu toe geen impact hebben op de problematiek.