Hoe geef ik een arbeidsongeval aan ?


Aangifteformulier

Vanaf 1 juni 2024 is er een nieuw aangifteformulier. Dit document is verplicht. Je kan het hier downloaden of aanvragen bij jouw lokale Personeelsdienst.

(het oude "model A" en "model B" zijn NIET meer van toepassing)

Medisch attest van eerste vaststelling

Bij elke aangifte moet ook een specifiek medisch attest worden toegevoegd. Dit medisch attest stelt enerzijds het letsel vast en vermeldt anderzijds de eerste periode van arbeidsongeschiktheid. Ook dit attest bevat verplicht bepaalde gegevens en moet worden overgemaakt aan Medex.
Raadpleeg het intranet (van Justitie) om alles te weten over dit nieuwe attest en hoe je het moet indienen.  Het attest van eerste vaststelling kan je ook hier downloaden.

Documenten doorsturen

Voortaan kan je elk document met betrekking tot jouw arbeidsongeval doorsturen :

  • via mail met ontvangstbevestiging
  • of via persoonlijke afgifte tegen gedateerde en ondertekende ontvangstbevestiging
  • of per aangetekende zending.

Tip: kies voor het versturen via mail. Op die manier wordt jouw arbeidsongeval sneller behandeld, gaat het niet verloren met de post en heb je zelf een elektronische versie voor de opvolging.

Vereenvoudiging procedure voor arbeidsongeval met minder dan 30 dagen arbeidsongeschikt

Het medisch attest van genezing is afgeschaft. Ben je na een arbeidsongeval minder dan 30 dagen afwezig en acht je jezelf genezen binnen de zes maanden, dan ontvang je voortaan van de werkgever een beslissing tot genezenverklaring.
Als je van oordeel bent dat je niet genezen bent, dan kan je binnen de zes maanden na het ongeval een uitgebreid medisch verslag indienen waaruit blijvende arbeidsongeschiktheid blijkt. Je zal dan opgeroepen worden door Medex.
Raadpleeg intranet (van Justitie) voor meer info over deze nieuwe procedure.
Opgelet: er verandert niets voor slachtoffers van arbeidsongevallen met 30 dagen of meer tijdelijke arbeidsongeschiktheid. Zij worden automatisch opgeroepen door Medex voor medisch onderzoek.