24u-actie op 12 december

Gepubliceerd op 11 december 2019 om 09:45

Omdat het overleg niets heeft opgeleverd, organiseert ACV Openbare Diensten samen met ACOD een 24 urenactie in de Belgische gevangenissen. De actie loopt van woensdag 11 december, 22u00, tot en met donderdag 12 december, 22u00. Op donderdag organiseren wij ook een persmoment aan het kabinet van Justitie.

Op maandag 2 december dienden we samen met ACOD een stakingsaanzegging in voor alle gevangenissen van het land. Op 9 december vond daarover een overleg plaats, maar dat leverde niets op.

Om onze eisen kracht bij te zetten, organiseren we samen met ACOD een 24 urenactie van woensdag 11 december, 22u00, tot en met donderdag 12 december, 22u00.

Op donderdag 12 december verzamelt het ACV om 10u30 aan het kabinet van Justitie (Bordet A) aan de Waterloolaan, terwijl ACOD op vier locaties een piket zal vormen. Op die manier willen we de volgende problemen zo veel mogelijk in de aandacht brengen :

- Chronisch personeelstekort (zelfs de gerationaliseerde kaders worden niet gehaald)

- Rosetta-contracten zijn geen goede oplossing

- Weinig tot geen budget om de veiligheid te garanderen

- Leveringen uniformkledij en schoenbons zijn dramatisch

- Verlofachterstand blijft al jarenlang groeien

- Overbevolking (opnieuw +10.000 gedetineerden)

- Gebrek aan) Toekomstvisie Justitie EPI

- Minimale dienstverlening = maximale personeelsbezetting

- …

Om 12u30 hebben we een onderhoud met het kabinet en de directeur-generaal zodat we de problemen nogmaals kunnen aanhalen.

Na het onderhoud (waarschijnlijk rond 13u00) organiseren we ter plaatse een persmoment. Wij nodigen alle leden van de pers uit om daarbij aanwezig te zijn.