Akkoord met Geens blijkt ongedekte cheque

Gepubliceerd op 25 november 2017 om 10:25

In mei 2016 sloot minister Geens na weken van syndicale actie een akkoord met een meerderheid van de syndicale organisaties. Er zou worden gewerkt aan de overbevolking, aan de gebrekkige infrastructuur en aan het op peil brengen van tal van onderbezette personeelskaders. Dit alles zou tegen eind 2016, ten laatste halfweg 2017, in orde moeten zijn en zou door de minister in eigen persoon geëvalueerd worden met de syndicale organisaties. Dit akkoord werd volgens de minister niet enkel financieel gedekt door begroting, maar eveneens door de gehele regering !

2017 loopt op z’n einde en wat blijkt… dat het maar niet wil lukken om voldoende personeel aangeworven te krijgen om de noodlijdende personeelskaders op te vullen. Er worden regelmatig examens georganiseerd, er zijn honderden mensen geslaagd voor het examen… maar de inspecteur van financiën weigert de nodige besluiten te ondertekenen.

Tijdens het sectorcomité van 23 november 2017 kwam de aap uit de mouw… de betreffende inspecteur heeft volgens het kabinet justitie lak aan het akkoord dat de minister heeft getekend omdat het geld er niet is…

Als gevolg verliest de FOD justitie laureaten die het wachten beu zijn… Als gevolg verliest de FOD justitie personeelsleden die het beu zijn onderbemand te moeten werken… Als gevolg verliest de FOD justitie personeelsleden die niet dichter bij huis kunnen werken… Als gevolg verliest de FOD justitie personeelsleden die hun verlofrechten niet gerespecteerd zien… 537.000 dagen achterstallig verlof ondertussen !  Als gevolg kunnen personeelsleden geen bevordering maken qua graad of weddenschaal… de financiële schade is groot !

Het kabinet justitie vraagt tijd… tijd om geld te vinden dat zij blijkbaar niet hebben…  Het geduld van de syndicale organisaties is op, net zoals het geduld van de personeelsleden van de FOD justitie op is !

Het gedrag van de minister van justitie en bij uitbreiding die van de regering, maakt dat het onmogelijk wordt om akkoorden af te sluiten. Als men niet snel over de brug komt met de middelen die nodig zijn om het afgesloten akkoord te respecteren, dan kunnen wij niet anders dan het vertrouwen in de minister van justitie opzeggen.

SHOW US THE MONEY KOEN !