Rouwkrans aan Leuvens hulpgevangenis

Gepubliceerd op 23 juni 2016 om 09:55

Enkele militanten van onze vakbond hebben gisteren aan de poort van de Leuvense Hulpgevangenis een rouwkrans neergelegd.

De rouwkrans was een symbolisch gebaar, want de automatische poort is een van de pijnpunten van de gevangenis. In april werd hij afgekeurd bij een inspectie en sindsdien moeten alle leveringen door een andere, tot op de draad versleten 100 jaar oude poort. Dat vergt niet alleen veel extra tijd, maar vraagt ook de inzet van twee extra personeelsleden om de poort manueel te openen en sluiten.

"Dat is storend omdat de hulpgevangenis sowieso al met een chronisch personeelstekort kampt, ondanks de gedane beloftes van minister Koen Geens”, zegt Frederique Baele. "We vragen dan ook dat er dringend werk wordt gemaakt van extra manschappen, die we dringend nodig hebben. Zo kunnen wij terug ons werk doen zoals het hoort.”

Volgens Baele kunnen momenteel de personeelsleden niet genoeg verlof opnemen, en kunnen ook sommige activiteiten voor de gedetineerden, zoals de sportactiviteiten, niet naar behoren worden aangeboden.