Lieve Blancquaert in gevangenis Tongeren

Gepubliceerd op 6 februari 2007 om 11:09

Op donderdag 1 maart vertelt fotografe Lieve Blancqaert, bekend van TV en auteur van de bestseller "Straftijd", in de gevangenis van Tongeren over haar ervaring met het Belgische gevangenisleven.  De gevangenis van Tongeren sloot haar deuren op 1 april 2005, de dag dat de gevangenen verhuisden naar de nieuwe gevangenis van Hasselt.  Aan Lieve Blancquaert werd gevraagd om haar impressie van het Tongerse gevangenisleven weer te geven.  Dit resulteerde in een indrukwekkende reeks beelden die werd opgenomen in de gevangenispresentatie en de bezoekersbrochure van de gevangenis, nu toegankelijk voor het grote publiek.

Blijkbaar heeft Lieve Blancquaert iets met gevangenissen, want in oktober 2005 startte zij in de Leuvense hulpgevangenis met een bijzonder project dat onlangs resulteerde in het boek "(Straf)Tijd. Getuigenissen van mijn lief, mijn kind, mijn ma, mijne chef en ik". Gedetineerden, personeelsleden en bezoekers-familieleden beschikten gedurende korte periode over een digitaal toestel om het begrip tijdsbeleving in de cel te verbeelden.  Lieve Blancquaert maakte van elke persoon een portret.  Indringende getuigenissen waarin de betrokkenen open en zonder vrees praten over hun ervaringen met het gevangenisleven.  Wat doet dat met een mens, in contact komen met die verguisde wereld ?  Is er menselijkheid in een gevangenis ?

Lieve Blanquaert vertelt er u alles over, donderdag 1 maart, in de centrale cellenblok van de gevangenis Tongeren.  Vanaf 19u00 kunt u vrij de gevangenis bezoeken.  De lezing zelf begint om 20u00.  De inkom bedraagt 2,50 euro.  Meer info vindt u op http://www.gevangenistongeren.be.