Steeds minder gedetineerden met een enkelband

Gepubliceerd op 30 november 2007 om 14:56

Het aantal veroordeelden met enkelband daalde sinds maart van 612 naar 457, terwijl het regeerakkoord vandaag 1.300 plaatsen voorziet.

Het elektronisch toezicht was één van de maatregelen die de overbevolking in de gevangenissen moesten terugdringen. De bevolking in de Belgische gevangenissen haalde een tijdje terug een recordniveau van 10.097 gedetineerden, bijna 1.800 meer dan de capaciteit van de gebouwen.  Sindsdien was er een lichte daling, zo blijkt uit interne cijfers van het bestuur der strafinrichtingen.

Justitieminister Onkelinx erkent het probleem en wijst erop dat de strafuitvoeringsrechtbanken sinds februari een deel van de beslissingen over elektronisch toezicht hebben overgenomen van de administratie.  "Die overgang heeft blijkbaar voor een vertraging gezorgd", zei woordvoerster Saar Vanderplaetsen.

Ze benadrukt ook dat elektronisch toezicht ook begeleiding vraagt en dat hiervoor het juiste personeel moet worden aangetrokken.  Volgens het kabinet-Onkelinx is er wel degelijk een budget voorzien om eind 2007 naar 1.000 elektronisch bewaakte gevangenen te gaan.