Nationale stakingsaanzegging gevangenissen

Gepubliceerd op 26 april 2019 om 14:18

De beloftes die werden gedaan tijdens de vorige legislatuur van minister Geens zijn amper nageleefd. Ondertussen is het personeelstekort zo drastisch en de werkdruk zodanig hoog dat de maat echt vol is. Een stakingsaanzegging werd ingediend voor 7 en 8 mei in alle gevangenissen van het land.

Op 7 mei is er tevens een militanten- en ledenconcentratie aan de poorten van de gevangenissen van Merksplas en Sint-Gillis & op 8 mei aan de poort van de Brugse gevangenis.

De rationalisatie, die de overheid in elke gevangenis van het land met veel ophef invoerde, bleek achteraf niet veel meer dan een ordinaire besparing te zijn. Tegelijkertijd kregen de gedetineerden meer activiteiten voorgeschoteld. Dat laatste is op zich een goede evolutie, maar het resulteerde wel in een – alweer – gestegen werkdruk voor het personeel.

Personeelstekort blijft een doorn in het oog

De overheid beloofde nochtans iedere vertrekker één op één te vervangen. En we zien weliswaar dat er flink werd aangeworven, maar absoluut niet voldoende om de uitstroom op te vangen. Met als gevolg dat zo goed als elke inrichting nog steeds onder het gerationaliseerde kader werkt.

Rosetta is geen goede oplossing

Om het alsmaar groter personeelstekort op te vangen besloot de overheid aan te werven via Rosetta’s, startbaanovereenkomsten van zes maanden voor -26-jarigen. Dat werkt op korte termijn, maar jongeren zonder enige ervaring en met een opleiding van amper acht dagen voor de leeuwen gooien, is niet de oplossing die wij in gedachten hadden.

Daarnaast zijn de statutaire wervingsexamens zelden een succes. Volgens de overheid komt dat door de schaarste op de arbeidsmarkt. Toch onderneemt diezelfde overheid niets om het beroep van PBA aantrekkelijker te maken.

Jaren wachten op nieuwe uniformen

Ieder jaar mag het bewakingspersoneel uniformstukken bestellen, maar daar blijft het meestal bij. Er wordt amper geleverd en in de praktijk stellen we vast dat meer en meer personeel er in jeansbroek bijloopt of een op-het-uniform-lijkend-kledingstuk zelf aankoopt. Zo blijkt dat broeken die werden besteld in 2011 zullen worden gemaakt in… 2020 !

Absenteïsme & verlofachterstand

Om het absenteïsme tegen te gaan zijn we al langer vragende partij voor positieve maatregelen, maar die lijken er maar niet te komen. Ondertussen blijft de verlofachterstand van het gevangenispersoneel spectaculair oplopen. Allen samen hebben ze nog recht op bijna 600.000 dagen ! Dit komt neer op zowat 70 dagen per persoon.

Nood aan een duurzame oplossing

De huidige oplossingen volstaan niet, en zijn vaak niet meer dan druppels op een hete plaat. Samen met de collega’s van ACOD besloten we daarom om (conform protocol 351) een nationale stakingsaanzegging in te dienen.

We willen zowel de uittredende minister Koen Geens, als de toekomstige minister van Justitie, nogmaals op alle pijnpunten wijzen.