Acties worden opgeschort

Gepubliceerd op 10 juli 2018 om 17:10

Na alle feedback van de verschillende algemene vergaderingen in de gevangenissen in het hele land te hebben ontvangen, kunnen we concluderen dat er bij de leden een aantal niet onbelangrijke vragen en bezorgdheden leven. Het is duidelijk dat de personeelsleden de malaise in de inrichtingen nog steeds zeer groot vinden en weinig vertrouwen hebben in deze regering.

Wij hebben met onze juridische adviseurs samen gezeten om opmerkingen te formuleren op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting die voorligt. De bedenkingen die leven bij onze leden en afgevaardigden zullen worden gebundeld. Deze opmerkingen zullen overgemaakt worden aan de minister met het oog op behandeling van deze opmerkingen bij de Raad van State.

De deadline die de minister heeft gesteldom de acties te beëindigen, zijnde dinsdag 10 juli 2018 om 22u00, verloopt deze avond. De eerstvolgende ontmoeting met de minister is voorzien tijdens de laatste week van augustus 2018.

Op dit ogenblik is de nationale twee-derde meerderheid, die volgens onze statuten vereist is om de acties tot dan verder te zetten, niet behaald.

Conform de statuten van ACOD en ACV-Openbare Diensten wordt om die reden beslist om de acties vanaf dinsdag 10 juli 2018 te 22u00 voor onbepaalde duur op te schorten.

We dienen respect te hebben voor de mening van de collega’s over het ganse land, die hun voorkeur uitgesproken hebben niet financieel in te leveren gedurende meerdere weken terwijl er geen verandering te behalen valt op dit ogenblik.

Ondanks dit geen makkelijke beslissing is, is het er één die we dienen te respecteren vanuit democratisch oogpunt.