Overleg Veiligheidskorps

Gepubliceerd op 13 januari 2016 om 09:16

Op dinsdag 12 januari was er, naar aanleiding van het indienen van een preliminaire procedure op 23 december 2015, overleg gepland voor het veiligheidskorps.  Er was een delegatie aanwezig van het kabinet Jan Jambon met onder andere Dhr. Bart Raymaekers. Er moest duidelijkheid komen in verband met de toekomst van het veiligheidskorps.

Momenteel is iedereen wachtende op de definitieve tekst met de voorstellen van de politieke overheid zodat we de verschillende werkgroepen kunnen opstarten om de onderhandelingen echt te beginnen.

De huidige taken van het Veiligheidskorps zullen de basis vormen om op verder te werken en om tot een compromis te komen. Om het takenpakket te vervolledigen vragen ze de expertise van de vakbonden.

De scanstraat zou niet meer onder het takenpakket van het nieuwe korps vallen, maar zou voor rekening van DGRO zijn. Ook opleidingen en bevorderingen zouden in het nieuwe korps tot de mogelijkheden behoren.

Als voorstel naar statuut toe zouden de mensen bij de overgang worden ingeschaald als agent van de politie, maar hier is nog onderhandelingsruimte nodig en mogelijk. Ze hebben in dezelfde zin ook de belangrijke woorden gebruikt dat er niemand minder zal verdienen.

Qua timing naar invoering van overgang zal de uitrol gebeuren tussen 2016-2018.

Tegen volgende week zal iedere vakbond zijn vragen en opmerkingen overmaken aan het kabinet zodat de standpunten duidelijk zijn om het overleg te kunnen aanvatten.