Bezorgd, verontwaardigd en woedend

Gepubliceerd op 21 april 2004 om 16:05

Een 1ste reactie op de vechtpartij in de Antwerpse Gevangenis :

Bezorgd, verontwaardigd, maar vooral woedend !

Bezorgd : Om de gevolgen van dit alles : het menselijk leed, de opgelopen trauma’s, de toestand achteraf….

Verontwaardigd : Dat men nog durft te verklaren dat men naar de ‘reden’ van dit alles moet zoeken…

… maar vooral

Woedend  : dat men nog altijd niets gedaan heeft aan de overbevolking in de Antwerpse gevangenis maar ook in de andere Belgische gevangenissen !

Reeds jaren waarschuwen wij voor de explosieve toestand in de Belgische gevangenissen, steeds worden beloftes gemaakt en oplossingen wereldkundig gemaakt… in realiteit gebeurd bitter weinig en wordt de toestand stilaan desastreus !

Het voorbeeld van de Antwerpse gevangenis is tekenend : jaren terug voerden de bewakers actie omdat er meer dan 500 gedetineerden zaten (er is slechts plaats voor 400 !).  Beloftes worden gemaakt… later werd actie gevoerd omdat er meer dan 600 gedetineerden aanwezig waren…   De nieuwe gevangenis van Andenne zou alles oplossen...  Nu zitten meer dan 620 gedetineerden en de bom staat op barsten...

Moeten er misschien nog meer slachtoffers (of zelfs doden ?!?) vallen of zal men alles oplossen met nieuwe beloftes ?????

Neemt er dan niemand zijn verantwoordelijkheid ?

PS : Er is in de Antwerpse gevangenis tevens nog steeds een nijpend personeelsgebrek (meer dan 20 beambten)