Nog geen stakingsaanzegging in Merksplas

Gepubliceerd op 14 december 2007 om 21:54

De vakbonden van de gevangenis van Merksplas hebben nog geen stakingsaanzegging ingediend.  Na een, volgens hen, constructief gesprek hebben ze dat vandaag beslist.

Er zou concreet extra personeel beloofd zijn en met gaat de prioriteiten voor de Kempense strafinstelling in 2008 op papier zetten.

Begin volgende week willen de vakbonden de voorstellen die Hans Meurisse, hoofd van het gevangeniswezen, vandaag tijdens het overleg uiteenzette na evaluatie terugkoppelen aan de penitentiair beambten.  "Vinden zij het voldoende of onvoldoende," klonk het bij het gemeenschappelijk vakbondsfront.  "Daarvan zullen onze verdere acties afhangen."

Vorige week hadden de bonden de problemen binnen de gevangenis voor een zoveelste keer aangekaart.  Gemaakte beloftes na een staking in juni waren niet nagekomen.  Door personeelstekort, gebrekkige infrastructuur en te weinig ondersteuning van de plaatselijke directie na bedreigingen van agressieve gedetineerden zou de misnoegdheid onder het personeel ditmaal groter zijn dan ooit.  Afhankelijk van de resultaten van het overleg vandaag zou een stakingsaanzegging worden ingediend.