ACV Openbare Diensten - gevangenissen

Nationale stakingsaanzegging !

In ons land zijn de gemeenschappen en de gewesten bevoegd voor de vaccinatie, en blijkbaar is het éne gewest niet het andere...  Personeelsleden die in een Brusselse gevangenis werken, worden sinds kort als prioritaire groep gevaccineerd, maar collega’s die in Vlaanderen of Wallonië werken niet…  Voor Vlaanderen en Wallonië wordt geen prioriteit gegeven aan bewoners en personeel van onze penitentiaire collectiviteiten.

Vaccinatiestrategie gevangenissen

Er is opnieuw wat commotie ontstaan rond de vaccinatiestrategie in de Belgische gevangenissen.  Empreva bestelde/deblokkeerde onlangs 20.000 vaccinaties voor de gevangenissen als collectiviteit, maar verdere details zijn er nog steeds niet (wie, wanneer,…).  Wij betreuren ten zeerste het uitblijven van communicatie hierover.

Actie van maandag 29 maart (info)

Op maandag 29 maart 2021 is er een interprofessionele actie gepland door ABVV en ACV (overkoepelend).  Het ABVV en het ACV willen een interprofessioneel akkoord (IPA) voor 2021 en 2022, en roepen op tot een brede actiedag met stakingen in diverse bedrijven en instellingen in de privésector.