ACV Openbare Diensten - gevangenissen

Fietsvergoeding speedpedelec

Voortaan wordt de speedpedelec op dezelfde manier behandeld als een fiets. Snelle elektrische fietsers kunnen dus ook de kilometervergoeding krijgen zoals beschreven in de fietsvergoeding en in artikel 76 van het Koninklijk Besluit van 13 juli 2017, gewijzigd door de wet van 9 juni 2020 (Belgisch Staatsblad van 26 juni 2020).

BBOC Tongeren

Op 17 juni was er op vraag van de vakbonden een bijzonder basis overleg comité (BBOC) in de gevangenis van Tongeren. Op de agenda stond het vertrek van Vlaanderen, uiterlijk op 21 juli 2020, naar PI Beveren.

Voorbereiding PBA te Gent

Nadat er eerder al voorbereidingen op het wervingsexamen PBA te Beringen, Turnhout & Brugge waren, zijn we er in geslaagd om Ă©Ă©n avond in Gent te organiseren.

Geen mandaat voor staking op 2 juni

Op 22 mei 2020 dienden we in gemeenschappelijk vakbondsfront een stakingsaanzegging in voor alle gevangenissen van het land. De reden hiervoor was dat minister van Justitie Koen Geens té overhaast, en zonder enige vorm van overleg qua realistische werkwijze, het bezoek aan gedetineerden vanaf 25 mei opnieuw toeliet.